به بهانه روز حمل و نقل
ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی
این روزها حال ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران خوب نیست بگونه ای که باتوجه به هشدارهای مسئولان شهری هر روز باید منتظر فروپاشی و سوگ ناوگانی باشیم که روز به روز ضعیف تر می شود و چشم انداز دقیقی نیز نمی توان باتوجه به شرایط مالی و تحریم های ظالمانه ای برای آن متصور شد.
به گزارش لوازم ورزشی به نقل از ایسنا، حال ناوگان حمل و نقل عمومی خوب نیست و این مساله برکسی هم پوشیده نیست اما این روزها سفارش در مورد تقویت ناوگان به هشدار بدل شده و نشان میدهد وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران بر طبق آنچه که رئیس شورای شهر گفته در آستانه فروپاشی است.
محسن هاشمی مدتی پیش درمورد حال ناخوش سیستم حمل و نقل عمومی در تهران، به ایسنا اعلام می کند: حدود دو سال است که از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل و نقل عمومی تهران عبور کرده ایم.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه واقعیت این است که سیستم حمل و نقل عمومی تهران در آستانه کلاپس و فروپاشی است، تاکید می کند: ده سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و هم اکنون بیش از ۸۰ درصد اتوبوس های تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی بجای ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس در حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.
ده سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و هم اکنون بیش از ۸۰ درصد اتوبوس های تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی بجای ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس در حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.هاشمی ادامه می دهد: در مترو این کمبودها بیشتر احساس می شود، چونکه سه خط مترو در سال های اخیر افتتاح شده اما واگن وتجهیزات آن تامین نشده است و این خطوط؛ تجهیزات سایر خطوط را استفاده می نمایند و طبیعی است این مشکلات، سبب کمبود تجهیزات، افزایش استهلاک، عدم اورهال و تعمیرات اساسی بموقع در تجهیزات می شود و بتازگی هم شاهد سوانحی در این عرصه بودیم که به علت عدم تلفات، متاسفانه رسانه ها بسادگی از کنار آن عبور کردند.
نیاز ۳۰ هزار میلیارد تومانی تهران برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل
پس از آن نیز مناف هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران ضمن هشدار در مورد وضعیت فرسودگی ناوگان حمل و نقل با اشاره به اینکه تهران بیش از ۵۷۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۷ قطار مترو و قریب به ۸۰ هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به وضعیت فرسودگی ناوگان داشت، ادامه می دهد: در حوزه مترو ۴۰۰ دستگاه قطار ما نیازمند اورهال بوده، در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به ۶۰ درصد ناوگان فرسوده است و تنها ۴۰ درصد ناوگان را می توان تا پنج سال آینده بهره برد.
هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه قریب به ۴۰ هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیز نیارمند نوسازی است، تاکید می کند: وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلا مطلوب نمی باشد و ناوگان عمومی پایتخت برای نوسازی طی ۱۰ سال آینده به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که اگر بخواهیم این برنامه را محقق نماییم باید سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین گردد.
این هشدارها ادامه داشت اما مسئولان دولتی که برابر قانون باید در توسعه حمل و نقل به کلانشهرها کمک کنند، بنا به مشکلات مالی، کرونا و تحریم توان پاسخی به نیاز تهران و این هشدارها ندادند و همین مسئله سبب شد که پیروز حناچی شهردار تهران دست به قلم شده و در نامه ای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کند که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت گردد.
کمبود ۳۰۰۰ اتوبوس و ۱۵۰۰ واگن
وی در این نامه که خطاب به حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، نوبخت معاون رئیس جمهور و نهاوندیان دبیر شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی نگارش کرده بود، نوشت: " سامانه های مترو و اتوبوسرانی که وظیفه بخش قابل توجهی از جابه جایی های روزانه در کلانشهر تهران را برعهده دارند، با کمبودها و چالش های قابل توجهی روبرو هستند. به نحوی که هم اکنون بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰ درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کرده اند و این در شرایطی است که شهر تهران با کمبود حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز مواجه می باشد. باتوجه به مراتب مذکور، شهرداری تهران بمنظور رفع قسمتی از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اقدام نماید، پس باتوجه به محدودیت های مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تامین منابع مالی از طرف این شهرداری، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به ستاندن مجوز استفاده از بازگشت منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی خرید اتوبوس ها و واگن های مذکور به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال اقدام لازم مبذول نمایند."
اصرارها برای کمک ادامه داشت و حتی زمزمه هایی در خصوص افزایش قیمت بلیت برای جبران خسارت و خرید تجهیزات جدید عنوان شد، اما هیج کدام نتوانست جای لزوم کمک دولت برای توسعه و خرید ناوگان جدید را پرکند، هرچند یک کارشناس حوزه شهری که سالها در پست های مختلف مدیریتی شهرداری تهران شامل شهرداری منطقه ۱۸، معاونت اجرائی سازمان ترافیک، مدیرعاملی ستادمعاینه فنی، محیط زیست شهرداری و... فعالیت کرده، معتقد می باشد که تمام رمز تحول در توسعه حمل و نقل عمومی، فقط پول نیست و مدیران نیز باید ریسک پذیر باشند و مسئولیت برخی اقدامات را با شجاعت بپذیرند.
ناوگان حمل و نقل با زحمت و تلاش پرسنل سرپا نگهداشته شده است
وحید نوروزی در گفت و گو با ایسنا، درمورد حال این روزهای ناوگان حمل و نقل عمومی میگوید: به روشنی می توان اعلام نمود حال ناوگان عمومی شهر تهران اصلا خوب نیست. از روی کار آمدن دولت روحانی، حدودا هیچ اتوبوس جدیدی وارد شهر تهران نشده و بیش از ۸۰ درصد اتوبوس های موجود هم عملا فرسوده می باشند. حداقل ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به فوریت برای شهر تهران نیاز داریم و وضعیت مترو هم به نظرم بهتر از ناوگان اتوبوسرانی نیست. الان با احتساب قطارها تهران کرج، مجموعا ۱۶۷ رام قطار داریم که روزانه تا ۱۵ درصد آن خارج از سرویس هستند در صورتیکه با همین خطوط موجود مترو بایستی حداقل ۲۰۰ رام قطار جدید به شبکه مترو تهران اضافه کرد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه با مشکلات جدی پایانه و دپوی پارکینگ، توقف شبانه قطارها در خط و سرویس و نگهداشت هم مازاد بر کمبود ناوگان مواجه هستیم. می افزاید: این در شرایطی است که بیش از ۳۰۰۰ دستگاه از ناوگان اتوبوسرانی از سن فرسودگی گذشته اند و بخش مهمی هم دیزلی هستند که باید آلودگی شدید هوای ناشی از آنها را هم به شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنید.
نوروزی در مورد هشدار فروپاشی ساختار حمل و نقل تهران به علت فرسودگی شدید ناوگان می گوید: کاملا حرف درستی است. انصافا مدیران و پرسنل زحمتکش مترو و اتوبوسرانی با زحمت و تلاش فراوان، ناوگان حمل و نقل عمومی را سرپا نگهداشته اند. وقتی شما در یک سیستم، ورودی ندارید و فقط از آن خروجی می گیرید طبیعی است که بالاخره سیستم گرفتار عیب میشود. ببینید کار به کجا رسیده است که مدیریت شهری باوجود همسویی سیاسی با دولت، صدایش درآمده و بتازگی مدیر عامل مترو اعلام نمودند بر طبق قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، دولت باید از سال ۱۳۹۶ تا حالا ۱۰۰۰ واگن به متروی تهران تزریق می کرد که تا حالا حتی یک واگن تحویل نداده است.
وی می افزاید: شما ببینید در شهر تهران با ۲۳۰ کیلومتر خط مترو، سالیانه حدود ۷۰۰ میلیون سفر در پایتخت انجام میشود. همین را با توکیو مقایسه نماییم که با ۳۰۰ کیلومتر مترو حدود دو میلیارد و هفتصد میلیون مسافر را سالانه جابه جا می کند. مدلول ناوگان مناسب را از همین مثال می توان متوجه شد. متروی تهران در صورت تزریق ناوگان و کاهش سرفاصله قطارها می تواند چنان نقشی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و افزایش سهم جابجایی ها ایفا کند که برای شهر تهران از نان شب واجب تر است. پس دولت می تواند بجای آنکه شاهد فروپاشی حمل و نقل عمومی باشد با کمک فوری و ضربتی نه فقط جلوی فروپاشی را بگیرد بلکه شاهد راندمان بسیار بالای ناوگان باشد که خوشبختانه تمام زیر ساخت هم موجود است.
بهانه تراشی دولت ها برای کمک به توسعه حمل ونقل
نوروزی در مورد نقش دولت در توسعه و کمک به ناوگان حمل و نقل عمومی، ادامه می دهد: برایم جالب است چه این دولت و چه دولت های قبلی هیچگاه توسعه حمل نقل عمومی را اولویت اصلی قرار نداده اند. مجلس شورای اسلامی انصافا مصوبات خوبی داشته است اما قوانین صریح مصوب به دلیلهای و بهانه های مختلف اجرا نشده اند در صورتیکه قوانین خوبی همچون قانون پشتیبانی از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال ۸۵، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۸۶، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال ۸۸، قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب سال ۸۸، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ و قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ داریم که یا اصلا اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده است و دولت ها همیشه در مقابل اصرار مدیریت شهری برای تامین سهم خود برای خرید ناوگان حمل نقل عمومی بهانه تراشی می کنند و حتی یادم هست در یک دوره ای، صد در صد بهای اتوبوس های بی آر تی شهر تهران از محل عوارض شهر تهران و از بودجه شهرداری تهران پرداخت گردید.
این کارشناس حوزه شهری در واکنش به این سؤال که بتازگی اعلام شده با مصوبه ستاد ملی کرونا ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به کشور اضافه خواهد شد که سهم تهران، نیمی از آن است، آیا با این قبیل نسخه ها می توان امیدوار بود؟ ادامه می دهد: البته جای امیدواری دارد بخصوص آنکه در ستاد ملی کرونا تصویب شده و معنایش آنست که بودجه آنهم از محل اعتبار کرونا قابل تحقق خواهد بود. البته من کمی نگران هستم که در این چند ماه باقیمانده دولت، آیا اصلا امکان اجرائی شدن این مصوبه وجود خواهد داشت با خیر؟ به جهت اینکه نگرانی افکار عمومی از کاربرد فقط رسانه ای بودن این وعده برطرف شود و نشان دهد عزم دولت در این شش ماه باقیمانده جدی است، پیشنهاد می کنم مدیریت شهری تهران به صورت هفتگی، گزارش پیشرفت این وعده را بوسیله رسانه های گروهی به مردم عرضه کنند.
وی ادامه می دهد: چه ایرادی دارد ستون ثابت هفتگی در روزنامه همشهری راه اندازی شود و روش اجرای این مصوبه مهم و حیاتی تا زمان اجرا به مردم و افکار عمومی گزارش شود. حسن این پیشنهاد آنست که نه مدیریت شهری می تواند موضوع را به عدم تخصیص اعتبار و پول توسط دولت ربط دهد و نه دولت می تواند موضوع را به عدم پیگیری و ایستایی مدیریت شهری نسبت دهد. یک آزمون و راستی آزمایی بزرگ را خواهیم دید که صد در صد منافع آن برای مردم کشورمان خواهد بود.
مدیران هم باید ریسک پذیر باشند
این کارشناس حوزه شهری در مورد راهکار خروج از این وضعیت آنهم در صورتیکه همه میگویند پول نداریم می گوید: ببینید تمام رمز تحول در توسعه حمل و نقل عمومی، فقط پول نیست. اگر قرار باشد پول بزرگی داشته باشیم و با آن اتوبوس و قطار بخریم که دیگر مشکلی وجود نداشت و نیاز به اینهمه مدیر نبود. موضوع این است که بتوان از فرصت ها به بهترین شما استفاده نمود. با شناختی که از بدنه مدیریت شهری دارم همین الان منابع غیرنقد فراوانی در اختیار شهرداری وجود دارد. با همین شرایط تحریم، سرمایه گذارانی وجود دارند که حاضرند با دریافت غیر نقدی بخش زیادی از بهای اتوبوس، نسبت به واردات اتوبوس به تهران اقدام نمایند.
وی ادامه میدهد: کافی است عزم جدی برای اینکار وجود داشته باشد. مدیران باید ریسک پذیر باشند و مسئولیت برخی اقدامات را با شجاعت بپذیرند. رسانه ها در این مورد بسیار می توانند کمک کنند. باید ارتقا و بهبود ناوگان مترو و اتوبوسرانی به مطالبه عمومی تبدیل گردد. دولت کافی است مجوزهای قانونی واردات اتوبوس باکیفیت را صادر کند و مدیریت شهری با کمک سرمایه گذاران و از محل منابع خود نسبت به تجهیز ناوگان اقدام نماید.
به گزارش لوازم ورزشی به نقل از ایسنا، روز حمل و نقل عمومی بهانه ای است برای مرور واقعیت های ناوگان حمل و نقل آنهم در بزرگترین کلانشهر کشور، شهری که ناوگان بزرگ اما در آستانه فروپاشی قرار دارد که اگر به آن کمک نشود به زودی باید به سوگ آن نشست، هرچند که اخیرا دولت قول خرید ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را به شهرداری ها داده اما باید دید در این روزهای کرونازده، اتوبوس های جدید چه زمانی وارد چرخه می شوند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب